Tuesday, July 28, 2009

Latihan Bahagian C

Alih bentuk bahasa yang berikut kepada bentuk prosa bahasa Melayu moden

“Saya mahu pulang,” jawabku, “saya mahu minta tukar ke tempat lain, cikgu.”
“Jangan begitu, cikgu. Kasihanilah anak-anak rumah panjang ini. Sudah dua tahun mereka menunggu seorang guru. Tengok tu. Mereka belum pernah bersekolah lagi. Tapi mereka yakin yang mereka akan dapat bersekolah juga suatu hari nanti. Bila cikgu tiba semalam keyakinan mereka menjadi kenyataan.”
Pada saat-saat begitu aku mahu memekik sahaja dan mencurahkan perasaanku. Namun aku cuma membisu. Hatiku sudah tiada di tempat itu.
“Saya tahu perasaan cikgu. Sewaktu mula-mula mengajar di sini beberapa tahun dulu pun saya mempunyai perasaan yang sama,” kata Cikgu Mujang apabila dia dapati aku tidak mengeluarkan sebarang kata.
Aku memandangnya dan berharap benar dia akan melepaskan aku pergi dari situ. Tetapi dia meneruskan juga kata-katanya sambil mengesat peluhnya

No comments:

Post a Comment